רגל שחורה של כלב   כלבי שירות, כלבי עזר – התפתחות היסטורית


בני האדם והכלבים קשורים זה בזה כבר משחר ההיסטוריה, קשר זה מבוסס על כבוד וסיפוק צרכים הדדי. לכלבי שירות משימה חשובה בסיוע לבעלי לקויות מתחום הראייה, השמיעה או המוטוריקה (תנועה). הכלבים משמשים עיניים לעיוור, אוזניים לכבדי השמיעה, ידיים ורגליים לבעלי מוגבלויות גפיים וחבר אמיתי ונאמן המתווך לא פעם בין הסביבה לבין בעל הלקות. כלבי עזרת הם חלק מקטגורית כלבים שמוגדרים ככלבי עבודה ולפעמים כלבים טיפוליים.

השאלה הנשאלת כבר בהתחלה, היא מדוע להשתמש בכלבים לעזר ולא אדם נוסף כדוגמת מטפל/ת סיעודי?
התשובה נעוצה בקשר האמיץ בין האדם לכלב, ללא שיפוטיות, ללא תנאים, עם המון אהבה ורגש, ביצוע המשימות על הצד הטוב ביותר והכי חשוב החזרת העצמאות “הפסיכו-מנטלית” ורגשית שנעוצה עמוק בתחושת המסוגלות והעדר הצורך והתלות באדם נוסף. למרות הקשר האמיץ בין האדם לכלב הכשרת כלבי עזר הוא תחום הקיים פחות ממאה שנים, ומבחינת המדע זהו תחום שעדיין צעיר שממשיך לגדול ולהתפתח.

ניתן לסווג את תפקידיו של כלב השירות באופן הבא:כלב העזר משתלב בכל תחומי החיים של האדם המוגבל
1. כלבי עזר וסיוע לבעלי מוגבלויות
2. כלבי נחייה לעיוורים
3. כלבי נחיה לחרשים – המגיבים ומנחים לצלילים
4. כלבי נחיה לבעלי בעיות גפיים – סיוע בניידות
5. כלבי התראה לנפילת סוכר, אירוע מוחי, התקפי פוסט טראומה וכדו
6. כלבי התראה לחוסר תנועה ונשימה – אפילפסיה

התפתחות היסטורית
• בשנת 1929 הוקם בית הספר לכלבי נחייה לעיוורים הראשון בארה”ב “The Seeing Eye”
• בשנת 1960 החל התחום של כלבי עזר לבעלי מוגבלויות להתפתח לתופעה רחבה מאוד
• בשנת 1975 – הוקמו בארה”ב ובעולם מרכזים ללימוד והכשרת כלבי עזר
• בשנת 1987 – נחקק בארה”ב הקוד האתי ונקבעו סטנדרטים מינימליים להכשרת כלב עזר כדוגמת כמות שעות הכשרה, מבחני אופי לבחירת הגורים וכדו’.
• בשנת 1986 ו 1988 ו 1990 הוכנסו בארה”ב חוקים של נגישות עם כלב עזר, נסיעה, כניסה למקומות ציבוריים עם כלב עזר או כלב נחייה ועוד

כלבי עזר במדינת ישראל – היסטוריה
את בית הספר הראשון בארץ לכלבי נחייה הקימה ד”ר רודולפינה מנצל בקריית חיים בשנת 1953. המקום היה פעיל עד לתחילת שנות השבעים אך נסגר עקב הפסקת העברת תקציבים ממשרד הסעד וחוסר יכולתה של ד”ר מנצל להחזיק את המקום ללא תיקצוב הולם.

לסיכום
עולם כלבי העזר שינה את היכולת של בעלי הלקויות או המגבלות להתמודד עם קשיי היום יום. כלב העזר הופך במהרה למשענת אמיתית וחבר נאמן עד שלעיתים נדמה כי בעל הלקות “מדלג” על מכשולים וקשיים בזכות כלב העזר. בישראל לבד, יש מעל חצי מיליון איש בעלי לקויות גפיים.
הכשרת כלבים מתאימים תשפר בסדרי גודל את השתלבותם בחברה ותאפשר להם נגישות סביבתית ועצמאות טובים יותר.


  – חזרה למאמרים וכתבות
  קורסים ומסלולי לימוד במאי דוג – המרכז הרב תחומי ללימוד אילוף כלבים, כלבנות, ספרות כלבים:
icon5   קורסים במגמת אילוף כלבים icon5   המגמה לכלבנות טיפולית icon5   בית הספר לספרות כלבים icon5   השתלמויות מקצועיות בכלבי עזר