לעבוד עם כלבי עבודה – חשיבותם של כלבי גישוש ואיתור נעדרים


אילוף כלבי גישוש
הינו תחום בתוך קטגורית אילוף כלבי עבודה (קורס אילוף כלבי עבודה).
אילוף כלבי עבודה וכלבי גישוש בפרט מתאים לאלו המחפשים עבודה עם בעלי חיים או עבודה עם כלבים כתחום עיסוק מבוקש ומאתגר.
המאמר הנוכחי בוחן את ההשפעות הסביבתיות על חוש הריח בכלבי עבודה (שאומנו לעבוד בתור כלבי גישוש) לגילוי חומרי נפץ וגילוי בני אדם.
חשוב לדעת אלו הם הגורמים המשפיעים על חוש הריח של כלב גישוש ומה ניתן לעשות בסיטואציות שונות בכדי לעזור לכלב להוציא את המירב מעבודת החיפוש. קורס כלבי עבודה, כלבי שמירה, מכין מאלפים לכלבים ייעודייםמאז ומתמיד רותק המין האנושי מהכלבים ומיכולותיהם.
חלק מהכלבים שימשו כלבי משפחה, ואחרים כלבי עבודה. עם הזמן למד האדם יותר ויותר על חושיו של הכלב ולמד איך לנצל אותם למטרותיו, וכך פותחו שיטות וכלים שונים לאילוף כלבי עבודה, אילוף כלבי שמירה ואילוף כלבי גישוש.
המשטרה, הצבא וגם גופים פרטיים מכשירים כלבים למטרות שונות כגון- גילוי סמים, גילוי חנ”מ, גילוי אדם, תקיפה, שמירה, הגנה, צייד, ספורט ועוד.
גזעים מסוימים ידועים כיעילים במיוחד למשימות ספציפיות, זאת בעקבות רביה סלקטיבית שנעשתה ע”י האדם, שבחר כלבים בעלי חושים ותכונות חזקות במיוחד ויצר קווי דם במיוחד לכל מטרה מהמצוינות לעיל. כלבים המשמשים לגילוי סמים וחומרי נפץ הם כלי יקר ערך למשטרה והצבא.
כלבים אלו מונעים סיכון חיי אדם במקרים רבים בגלל יכולתם להשתמש בחושים שאינם מפותחים מספיק אצל בני האדם כמו השמיעה וההרחה.

כלבי עבודה העוסקים בתור כלבי גישוש או כלבי הצלה חוסכים זמן יקר ע”י זיהוי אנשים לכודים וסימון לצוותי ההצלה אודות סימני חיים שהם קולטים מניצולים, בנוסף, הם מעלים את המורל של השוטרים או החיילים שעובדים איתם. כלבים אלו הפכו לחלק חיוני בכל כוח משטרתי / צבאי / אזרחי, בתנאי שהם מאומנים ונהוגים בצורה נכונה.
כלבים מאולפים בצורה נכונה יותר יעילים לאיתור של ריחות מכל מכשיר או בעל חיים אחר. כלבי עבודה ניתנים לשליטה וצפויים בהתנהגותם לעומת עבודה עם בעלי חיים אחרים, למשל חולדות, שגם להם יש חוש ריח מפותח ומסוגלים לעזור בגילוי של ריחות עבור האדם.
מאלפי כלבים מיומנים יכולים לגרום לכלב לאתר וזהות כל דבר כל עוד יש בו ולו מעט ריח ייחודי שכלב הגישוש יכול לאתר, כולל חומרי נפץ, חומרים תת קרקעיים, דליפות מים, טרמיטים, נשק, סמים ואפילו כסף.

אילוף כלבי גישוש – ניתן להשוות אימון של כלבים למטרות אלו ל”אמנות” שבה חלק מהמאמנים מצטיינים וחלקם נכשלים. המאמנים המצליחים וכלביהם יכולים לבצע יחד עבודות ולתרום רבות. מלבד יכולת האילוף והידע המקצועי של מאלף הכלבים של כלב העבודה יש חשיבות גדולה לתקשורת ולעבודת צוות של הכלב עם המאלף שלו. אך חייבים לזכור שאפילו לכלב העבודה המאולף והמוכשר ביותר יש מגבלות שחשוב להיות מודעים להן על-מנת להוציא את המרב בעבודה עם הכלב.

– חזרה למאמרים וכתבות
קורסים ומסלולי לימוד במאי דוג – המרכז הרב תחומי ללימוד אילוף כלבים, כלבנות, ספרות כלבים:

icon5   קורסים במגמת אילוף כלבים icon5   השתלמויות מקצועיות למאלפי כלבים icon5   לימודי ספרות כלבים, מספרה לכלבים