שפת גוף של כלבים – איך להבין אותה נכון


האם כלבים יודעים לדבר?

לכלבים יש שפה משלהם שמורכבת מסימני שפת גוף, התנהגות וקולות. תחשבו כמה זה יכול להיות מתסכל עבור הכלב שלכם אם הוא מנסה לומר לכם משהו פעם אחר פעם ואתם לא מבינים אותו או מבינים בצורה לא נכונה. בנוסף, אם מבינים כלבים אפשר להימנע מנשיכות של כלבים לא מוכרים, ריבים בין כלבים, נזקים לבית ועוד.

אפשר למצוא מאמרים ומחקרים רבים שעוסקים בשפת הגוף של הכלבים. אנו נסקור פה רק חלק קטן מה”מילים” בשפת הכלבים. אם אתם רוצים להתעמק וללמוד תקשורת כלבנית לעומקה וגם לעבוד עם כלבים, השאירו פרטים ונחזור אליכם בנוגע לקורס אילוף כלבים, לימודי כלבנות טיפולית או הכשרת כלבי עבודה.

לפני שאתם ממשיכים בקריאה, כדאי שתיכנסו לשאלון הזה – “שפת גוף של כלבים”, ותבחנו את עצמכם, עד כמה אתם יודעים להבין כלבים.

סמליל עם רגל כתומה של כלב
סמליל עם רגל כתומה של כלב
סמליל עם רגל כתומה של כלב


תשובות והסברים לסימנים בשפת הכלבים מתוך השאלון:


  • באילו מצבים כלב מתנשף?
כלבים מקררים את עצמם דרך כפות הרגליים והלשון. בד”כ כלב עם “הלשון בחוץ” הוא כלב שחם לו. במקרה שהכלב מתחיל להתנשף פתאום ולא מסיבות של מזג אויר חם וגם לא בגלל שהוא השתולל או רץ, הסיבה כנראה נובעת מלחץ כלשהו, וכדאי לבדוק אם אין בסביבה משהו שמפחיד אותו, או רעש מיוחד כמו זיקוקים רכב גדול וכו.

  • כלב שמרחרח כלב אחר בגינת כלבים או בחוץ (תמונה א’)
שימו לב למה שהכלבים מעבירים אחד לשני – הכלב הימני מראה התעניינות רגועה – גופו נוטה קדימה, זנב משוך לאחור והוא בוחן את הכלב השני ללא כל איום או סכנה. גם הכלב השני נראה רגוע אדיש או אפילו נהנה מתשומת הלב, אין שום בעיה לתת להם להמשיך בעיסוקיהם.
שני כלבים מריחים זה את זה, מה שפת הגוף אומרת עליהם
תמונה א’
  • אינטראקציה בין שני כלבים (תמונה ב’)
כלבה שפוגשת כלב גדול או פשוט כזה שהיא לא מרגישה בנוח איתו, מראה סימני כניעה ופחד – שוכבת ומציגה גודל קטן ונמוך יותר, יחד עם זאת היא חושפת שיניים שמשמעותן – “אם לא תעזוב אותי במנוחה, אני יודעת להגן על עצמי”. הכלב השני אמור להבין את הסימנים וללכת לדרכו.
כלב חושף שיניים כלפי כלב אחר בגינת כלבים
תמונה ב’
  • מה משמעות העמידה של הכלב? (תמונה ג’)
פגשתם כלב שמתבונן בכם בעיניים פקוחות לרווחה, זנב משוך לאחור ואוזניים זקופות עם נטיה קלה קדימה. הכלב מתעניין וסקרן לגבי מה שנמצא לפניו. אין פה סכנה או פחד, בשלב זה הוא רק רוצה לדעת מי אתם ומה אתם עושים.
כלב מתבונן בסקרנות קדימה
תמונה ג’
  • האם לכל הכלבים בעולם יש אותה שפת סימנים?
שפת הכלבים היא שפה טבעית ואינטואיטיבית לכן הסימנים הבסיסיים זהים אצל כל הכלבים בעולם, למרות שיכולים להיות הבדלים קלים בהתנהגות הנובעים מסביבת הכלב והגזע שלו.

  • מה הכלב מנסה לומר לכם? (תמונה ד’)
הכלב בא אליכם כשהוא מקשקש בהתלהבות בזנב מורם ופלג הגוף הקדמי שלו מונמך. מה הוא רוצה? הוא נראה כאילו הוא מחפש משהו ורוצה לשתף אתכם בחיפוש, האמת שהוא ממש רוצה לשחק! גור או בוגר, זאת שעת המשחק בשבילו, זמן להוציא את אחד הצעצועים ולהוציא אנרגיה ביחד.
איור של כלב מקשקש בזנב ורוצה לשחק
תמונה ד’
  • כלבים נפגשים ברחוב (תמונה ה’)
זוג כלבים שנפגשים ברחוב, ניגשים אחד לשני מרחוק (תמונה ד’), במקרה זה הם כנראה לא בקטע של משחק משותף, הם מנסים למשוך את הרצועה אחד כלפי השני, תוך הבעת איום – הבלטת החלק הלבן בעיניים ומשיכה קדימה בגוף דרוך. יש אפשרות שהכלבים יכנסו למתקפה, לכן עדיף להפריד ביניהם.
שני כלבים מושכים ברצועה ומריחים זה את זה
תמונה ה’


רוצים לנסות עוד חידונים על כלבים ובני אדם?
מידע על אילוף כלבים, גידול כלבים בבית ומאמרים חדשניים על כלבים וכלבנות?
  – כנסו לבלוג כלבים ובני אדם של מאי דוג
  

רוצים לדעת עוד? 
צרו קשר 1-800-337373, או כנסו לדף אודות לימודי אילוף כלבים במאי דוג




  - חזרה למאמרים וכתבות