סיפור אישי של מדריך – על משפחה נפלאה וילד מיוחד אחד


אברמי עומד ליד כלב שחוראת אברומי פרידמן זכיתי (ובדגש על זכיתי) להכיר לראשונה לפני קצת יותר מ-3 שנים. אברומי, אז תלמיד ישיבה תיכונית בן 17, הגיע אלי דרך מכרה משותפת, מנתחת התנהגות, שסיפרה לי על אהבתו הגדולה לבעלי חיים ובפרט כלבים.
בנוסף, סיפרה לי אותה מכרה שמכירה את אברומי מילדות, על הלקות שלו. אברומי הוא בחור על הספקטרום ולמרות שהוא חוגג בימים אלה יומולדת 20 בסה”כ, כבר יש מאחוריו סיפור חיים מדהים ומרתק.


כבר מהשנה הראשונה לחייו שהיתה רצופת בכי ימים כלילות, שהמשיך גם בגיל הרך, כאשר הבינו הוריו של אברומי שיש להם ילד מיוחד (ואני היום יכול להעיד כמה הוא מיוחד), ונמשך בהתרוצצויות בין רופאים ואבחונים. חלקם ניבאו שחורות להורים המקסימים – אביעד וחנה. “הילד לא ידבר ולא ישלוט בצרכיו” -אמר להם אחד מהם.

זהו בעצם סיפור של מסע מטורף של משפחה חמה, מלוכדת, שאפתנית ועיקשת שלא אמרה נואש, לא נכנסה למרה שחורה ובעיקר התמידה, התעקשה ועשתה דברים שהם בבחינת להזיז הרים, על מנת שאברומי המתוק יקבל את כל הסיוע והכלים הנדרשים בשביל לשרוד ואף הרבה מעבר לכך בעולם הגדול.

לצד רגעי קושי וסבל, אברומי הלך והתקדם ומילד קטן שאובחן כאוטיסט בתפקוד מאוד נמוך, נגלה לפניי נער אינטיליגנטי, שובה לב, סקרן, וורבאלי מאוד, בעל המון תחומי עניין וביניהם כלבים.
אברומי נהג להתנדב בכלבייה העירונית בפתח תקווה במשך מס’ שנים, זהו עוד דבר שמעיד על הלב הרחב שלו, כמו גם של משפחתו שהקימה עם השנים עמותה שמסייעת להורים לילדים על הספקטרום.
תקצר היריעה כאן מלספר על כל העשייה החברתית של אביעד וחנה פרידמן, כמו גם על כל הקשיים, הדחיות, התסכולים והאתגרים שניצבו בפניהם כהורים לילד על הספקטרום. על חלקם תוכלו לקרוא בספרו המרגש של אביו של אברומי, אביעד פרידמן – “ביום בו תקרא לי אבא”, שכבר הפך לרב מכר.

אני רוצה לספר כאן על הזווית האישית שלי. אז כמו שהזכרתי, כשהכרתי את אברומי לראשונה, פגשתי בנער סופר עצמאי, מהרבה בחינות גם בקנה מידה של נער רגיל. כזה שרוכב על אופניים ומנווט בקלילות במסלולים בכל רחבי גוש דן, כמעט waze אנושי ,שיודע להדריך ולכוון כל פלוני בעיר הגדולה.

החלטתי להתוות טיפול בצוותא עם לימור, מנתחת ההתנהגות, עם הכלבה הביתית של הלקוחות, שגרים בסמיכות לישיבה התיכונית.
אברומי גילה המון מסירות והתמדה מהרגע הראשון. תמיד דייק להפליא בהגעה אל הכתובת, אותה איתר ומצא בקלות בכוחות עצמו. עם הזמן, לפי נסיבות וצרכים משתנים, החלפנו כלבים מס’ פעמים והיום אברומי עובד ומתרגל אספקטים שונים ומגוונים מעולם הכלבנות, עם לילקה, הכלבה האישית שלי.
אם בהרגלי הליכה נכונים ברחוב, אם בקריאת מצבים וסיטואציות ואם באימון של גישוש והרחה.

ככל שהתבגר, היה צריך אברומי להשתלב יותר ויותר במסגרות של עולם המבוגרים וכמובן כאלה שגם תואמות את אישיותו של אברומי ואת צרכיו.
כיום אברומי ממלצר בהצלחה רבה במסעדה אבל גולת הכותרת מבחינתי, היא גיוסו לצהל. כאחד שנולד למשפחה ציונית ערכית ביותר, גיוס לצבא, הוא ערך עליון וחשוב במשפ’ פרידמן.
אחרי אינספור בדיקות, פגישות וענייני בירוקרטייה, התגייס אברומי בחודש שעבר לצהל כמתנדב. את אהבתו הגדולה לכלבים הוא ממשיך לממש בשירותו ביחידת הכלבנים היוקרתית ‘עוקץ’ במחלקה הוטרינרית.

היכולת של אברומי להשתלב במסגרות חדשות ולהיטמע בהם ובעיקר בפן החברתי, פשוט מעוררת התפעלות והערצה. לאברומי יש כיום חוג חברתי מאוד רחב של אנשים שהכיר במהלך השנים במכינה הקדם צבאית וגם במסגרות אחרות. בכל מקום אליו הוא מגיע, אברומי משאיר את החותם והקסם האישי שלו שפשוט אי אפשר להישאר אדיש אליו.

אני מרגיש בר מזל שזכיתי להכיר ולעבוד עם אברומי ואני כמובן עוד צופה לו גדולות ונצורות.
אחרי שלוש שנים של עבודה משותפת ,אני יכול להעיד שאברומי הוא גם אחת הסיבות המרכזיות שבעטיין בחרתי ללמוד להיות תראפיסט a.b.a ולהכיר את העולם גם מהצד של אנשים כמותו, בצורה עמוקה יותר.

זכיתי לאחרונה גם להכיר את משפ’ פרידמן בהרכב מלא ואני רק יכול להגיד להם כמה אני מתפעל מהדרך שלהם, מהחמלה, מאהבת הזולת האינסופית ,מההקרבה ומההשראה ומהכוחות שהם שואבים ומעבירים גם לאחרים.

מאת: המאמר נכתב עבור מאי דוג על ידי יועץ לשעבר שי גרונר


שי מדריך מנוסה מלמד אילוף חיובי
שי גרינר 




  – חזרה למאמרים וכתבות


קורסים ומסלולי לימוד במאי דוג – המרכז הרב תחומי ללימוד אילוף כלבים, כלבנות, ספרות כלבים:

icon5   קורסים במגמת אילוף כלבים icon5   המגמה לכלבנות טיפולית icon5   בית הספר לספרות כלבים icon5   השתלמויות מקצועיות למאלפי כלבים