כלב מריח נקודות מפוזרות בשטח על הקירNose Dog Work
אימוני הרחה לכלבים
סמינרים מתקדמים, פעילות כיף לבעלי כלבים


מדריכה ותלמידה בסדנת כלביםמהו אימון Nose Dog לכלבים

הסמינר שהועבר במאי דוג קולג’ עסק ביסודות ההרחה והספורט תוך שילוב של הרצאות הדגמות והתנסויות עם כלבים של סטודנטים ובוגרים שהגיעו לסמינר.

זהו ענף ספורט שמקיים תחרויות בינ”ל ברחבי העולם ומצד שני יכול להיות פעילות כיף לכל כלב ולבעליו גם בבית ברמה ובקצב אישי.

המטרה היא לגרום לכלב “לסמן” כל פעם שהוא מזה ריח מסוים שהוא אומן לזהות. כדי לעסוק בספורט למטרות הנאה וכיף אין כמעט צורך באימון או ידע קודמים וגם לא דרישות מיוחדות מבחינת גודל או סוג הכלב.


איך מאמנים את הכלב לזהות מטרות

כלב בסדנה מחפש לפי ריחמתחילים את האימון כשהכלב צריך למצוא את הצעצוע האהוב עליו בתוך ארגז בין פריטים רבים אחרים, ובשלב מתקדם יותר בתוך ארגז אחד מתוך ארגזים בהם יש פריטים אחרים. כשימצא את הצעצוע הכלב יקבל מיד חטיף קטן כצ’ופר על הצלחתו במשימה.
את אותה הפעילות אפשר לבצע עם חטיף במקום צעצוע. במקרה זה כמובן שההחטיף הוא גם הפרס.

בשלב שני מחליפים את הצעצוע או החטיף בפיתיון עשוי מפיסת בד או צמר גפן ספוגים בחומר ריחני כגון שמן לבנד, אניס או קפה. חשוב מאוד להשתמש בכפפות כאשר נוגעים בחומר הריחני כדי לא “לזהם” בעקבות הריח את הסביבה ובכך לבלבל את אפו הרגיש של הכלב.

הפיתיון מוחבא בכל פעם במקומות יותר קשים למציאה למשל : בתוך כוסות הפוכות וזהות (כשכל פעם מגדילים את כמות הכוסות), מקומות שונים בתוך הבית, בהתחלה גלויים ואחר כך נסתרים וכו’.
במקביל, מאמנים את הכלב כיצד עליו לסמן שהוא מצא את מקום המחבוא – בעזרת הפנית האף, הצבעה עם הרגל או נביחה.

זוהי פעילות מאתגרת מאוד עבור הכלב ומהנה גם לכלב וגם לבעלים, ותורמת רבות לבילוי המשותף ולחיזוק הקשר ביניהם. משחק זה מתאים גם לעוסקים בכלבנות טיפולית כיוון שהוא מחזק את הקשר ההדדי ומפתח ביטחון עצמי אצל כל המעורבים, בני אדם וכלבים.


כלב מחפש בעזרת ריח על קיר צבעונימה נדרש ממי שרוצים לעסוק בספורט בצורה מקצועית

התרגילים המבוצעים במסגרת ספורט ההרחה מהווים את הבסיס לאימון כלבי הרחה בשירות המשטרה לזיהוי סמים, פורצים, אנשים שנכלאו בהריסות או בני אדם שהלכו לאיבוד.
כלבים המועסקים במסגרות ביטחוניות נדרשים לכישורים ואימונים רבים נוספים והם צריכים להיות ממוקדי מטרה, בעלי יכולת ריכוז לתקופה ממושכת, רמת כושר גופני גבוהה בנוסף ליכולת זיהוי ומציאת מוקדי ריח.

תכונות שנדרשות מבני האדם שרוצים לעבוד עם כלבי הרחה או לעסוק בספורט הרחה מקצועי הן כושר גופני, התמדה, ריכוז והרבה סבלנות.

אימוני הרחה מומלצים לכלבים שעברו טראומות, פרידה מבעלים וכלבים בכלביות, היות והם עוזרים להם לבנות ביטחון עצמי ולחוות הצלחה וסיפוק שמבוססים על היכולת הטבעית שלהם לאתר דברים בעזרת חוש הריח המפותח שלהם.


סמינר נוזי דוג במאי דוג קולג’

סמינר נוזי דוג והרחה בהובלתה של Jhoanna Allanach יו”ר ועדת  nose work בדנמרק מטעם ה FCI העבר לסטודנטים, מאלפי כלבים ומדריכי כלבנות טיפולית במאי דוג קולג’.
ג’והנה מתחרה באליפויות עולם בתחומי האגיליטי המשמעת וריקודים עם כלבים. משנת 2011 היא מרכזת את תחום ההרחה בדנמרק ומלווה מדריכים ושופטים בתחום.  


קטעים מאימון ראשון לכלבי סטודנטים בסמינר הרחה:


 


– חזרה למאמרים וכתבות
קורסים ומסלולי לימוד במאי דוג – המרכז הרב תחומי ללימוד אילוף כלבים, כלבנות, ספרות כלבים:

icon5   קורסים במגמת אילוף כלבים icon5   המגמה לכלבנות טיפולית icon5   בית הספר לספרות כלבים icon5   השתלמויות מקצועיות למאלפי כלבים