כלב עצוב, סובל מבעיה חרדת נטישה
חרדת נטישה אצל כלבים – יש מה לעשות!


אחת מבעיות ההתנהגות הנפוצות אצל כלבים הינה חרדת הנטישה.
החרדה הינה תופעה פסיכולוגית, הקיימת גם אצל בני האדם, שבה, לתפישתו של האדם או הכלב החרדתי, קיימת סכנה קיומית מיידים על חייו, גם אם בפועל המצב אינו כזה, ובעקבות תפיסה מוטעית זו של המציאות מתעוררות אצלו התנהגויות פיזיות לא רצוניות שמשפיעות על היצור החרד ועל הסביבה כולה.
מקרים של חרדת הנטישה אצל כלבים מתעוררים כאשר הכלב נותר לבד בבית, במקרים קיצוניים אפילו לזמנים קצרים ביותר והוא מרגיש שהוא נותר לבד ובודד לחלוטין.
חרדת הנטישה יכולה להופיע אצל הכלב בעקבות אירועים בחייו או אפילו ללא סיבה נראית לעין כמו כלבים בעלי אופי “גבולי”, מעבר דירה, חוסר או עודף תשומת לב בשלב כלשהו בחיי הכלב.

סמליל עם רגל כתומה של כלב   במקרים רבים חרדות כאלה עלולות להגיע למצבי קיצון:
  • הכלב פוגע פיזית בעצמו
  • הבעלים נאלצים לוותר על הכלב בגלל הקושי היום יומי
סמליל עם רגל כתומה של כלב   הסימנים העיקריים לחרדת נטישה הם:
  • הכלב בוכה\מיילל כשעוזבים את הבית
  • הכלב אינו אוכל ושותה כשהוא נמצא לבד
  • הכלב לא מפסיק לחפור ולשרוט את הקירות או את דלת הבית
  • למרות שהכלב בוגר וגמול הוא הורס את הבית ולעיתים אף חוזר לעשות צרכים בבית
  • גם אם הכלב נראה רגוע ברגע שחזרתם, אבל מצאתם סימנים לפעילות חריגה, ייתכן שהתופעה קיימת ודורשת טיפול

מדוע זה קורה?

מנקודת מבטו של הכלב, ברגע שהאדם עוזב אותו, אפילו כדי לזרוק את הזבל, זהו זמן שנמשך מבחינתו לנצח, וכאשר הוא שורט, מייבב, נובח או עושה כל אחד מהדברים שהוא נוהג לעשות כשהוא לבד, בסופו של דבר הבעלים חוזר אליו והכל מסתדר עד הפעם הבאה.

סמליל עם רגל כתומה של כלב   כמה דרכים יעילות לטיפול לפני שהתופעה תתגבר:
  • שימו לב לרצף הפעולות שאתם עושים לפני שאתם יוצאים מהבית – שגרת הבוקר, הכנת התיק, סידור חפצים כו’. שגרה זו מרמזת לכך שאתם הולכים לנטוש אותו והוא יתחיל להראות סימני חרדה עוד לפני שתצאו מהבית. עליכם להראות לכלב שפעולות אלו לא בהכרח מובילות לעזיבה – חזרו בדיוק על אותה שגרה אבל תישארו בבית, או שתצאו ותחזרו תוך פחות מדקה.
  • במקרים אחרים, נסו לשנות את סדר הפעולות הקבוע של שגרת הבוקר או של היציאה מהבית.
  • כל אלו יראו לכלב שהתגובה החרדתית שלו היא לא ההתנהגות שעזרה לו לא להיות לבד, ושינוי דפוס ההתנהגות,”יבלבל” את הכלב מבחינת ההכנה הנפשית שלו להכנס למצב של חרדה.
  • טיפים נוספים – לתת לכלב תעסוקה ושבירת שגרה. למשל – טלויזיה דולקת, חלון פתוח, צעצוע לעיסה וכו.
ישנן דרכים נוספות לטיפול במקרים של חרדה עקשנית או חריגה בהם מומלץ לפנות למטפל התנהגותי מקצועי.
המטפל המקצועי יידע לאבחן ולהמליץ על דרכי התנהגות נוספות ליד הכלב כאשר אתם יוצאים או חוזרים הביתה, משחקים מתאימים, שימוש בכלוב טיסה כאמצאי להענקת ביטחון ועוד.
חשוב לציין – חרדת נטישה הינה תופעה שניתנת לפיתרון, אל תוותרו על כלב מפני שהוא שהה במכלאה, עבר טראומות או סובל מבעיה אחרת. חשוב להיות מודעים ולטפל בבעיה מוקדם ככל האפשר.
במאי דוג קולג’ הרחבנו והתעמקנו במקרים קיצוניים וחריגים של חרדות נטישה ודרכי זיהוי וטיפול ברמות שונות וזאת בנוסף לתכנית הלימודים בקורס מאלפי כלבים שבה אנו לומדים להתמודד עם בעיות התנהגות שונות ומגוונות.

לאחרונה קיימנו יום עיון מיוחד בנושא חרדת נטישה של כלבים לסטודנטים של מאי דוג לימודי אילוף כלבים

יום העיון נערך במסגרת “שבת תרבות” של מחלקת חווידע בבית הספר ומהווה המשך ישיר של התפתחות הסטודנטים והבוגרים שלנו בתחום ליבה מרכזי של פתרון בעיות התנהגות ונועד להעמיק את הידע המקצועי שלהם בנושא. יום העיון הועבר על ידי שפרה האפרתי העוסקת בשיקום התנהגות של כלבים.
במאי דוג אנו עורכים פעילויות מסוג זה בנוסף על מסגרת הלימודים של הסטודנטים ובוגרים של מאי דוג ומטרתן לשמור על הובלה מקצועית בעולם הכלבנות העולמי.
שיעור בכיתה עם מסך ומקרן בנושא חרדת נטישה בכלבים כיתת לימוד טיפול בחרדת נטישה של כלבים


 


רוצים לדעת עוד? 
צרו קשר 1-800-337373, או כנסו לדף אודות לימודי אילוף כלבים במאי דוג




  - חזרה למאמרים וכתבות