רגל כתומה של כלב   כלבים – מימוש צורכי האדם והכלב


עולם כלבי העבודה הוא עולם עשיר ומגוון ותרומתו לאדם גדולה לעין שיעור ממה שניתן לדמיין. כמעט בכל תחום חיים תופסים כלבי העבודה מקום של כבוד בתחום הביטחון, הרווחה והטיפול. פירמידת הצרכים של אברהם מאסלו – פירמידת הצרכים ממחישה את הקשר בין הכלב לאדם
התיאוריה מניחה כי קיימים צרכים אוניברסליים המשותפים לכל בני האדם, ומניעים אותם. צרכים אלו עשויים לבוא לידי ביטוי באופנים שונים, בהתאם לסיטואציה התרבותית ומיקומו של הפרט ברמה התרבותית – כלכלית.
אם נסתכל על תרומתו של כלב העבודה בהיבט של פירמידת הצרכים נגלה כי היא משתלבת במרבית הרבדים:

  • רמה ראשונה – צרכים פיזיולוגיים:
הצורך בהשגת מזון על מנת להתקיים – עוזרים לנו כלבי הצייד עוד משחר ההיסטוריה. עוד ברובד הפיזיולוגי הוא המצב הומיאוסטזיס בתיאוריה של פרויד, היצרים השוכנים באיד גורמים לעלייה של המתח הנפשי. על מנת להחזיר את הנפש לשיווי משקל אופטימלי, מבקש האדם לספק את היצר. היות שרוב היצרים אינם מקובלים מבחינה חברתית, הם מודחקים או באים לידי ביטוי בדרכים חלופיות, המותרות ומקובלות בחברה. לכך יש תרומה של כלבי תרפיה באיזון של מתחים חרדות דיכאונות אלימות ועוד.
 
  • רמה שנייה – הצורך בביטחון:
הצורך בביטחון פיזי והגנה על הרכוש, כלב העבודה, כלב ההגנה משפחה, כלב המשטרה/צבא עושים עבודה נהדרת מזה אלפי שנים בהגנה על בני האדם באופן ישיר או באופן עקיף על ידי סיוע לשיטור, איתור נעדרים, הצלה ממפולת ורעידת אדמה ועוד.

  • רמה שלישית – צורך השתייכות:
הכלב הוא “חברו הטוב של האדם”. הכלב שלנו מספק חברה ושייכות למשפחה וללהקה ויש כאלה שיאמרו אפילו טוב יותר מבני אדם.

  • רמה רביעית – הצורך בהערכה חברתית:
תחום הכלבנות הטיפולית וכלבי תרפיה עוסק בדיוק בתחומים של דימוי עצמי, תחושת מסוגלות, העצמה והערכה אישית וחברתית. בהקשר של אדם – כלב, מספק האחרון את אחד הכלים המובהקים לשיפור הערכה חברתית לילידים ובני נוער, וצמצום תסביכי נחיתות.

  • רמה חמישית – הצורך במימוש עצמי ומימוש הפוטנציאל האישי:
כלבים כמטפלים מסוגלים להוציא מבני האדם את מקסימום הפוטנציאל הטמון בהם. אמנם בבסיס התאוריה מדובר על הרמה הגבוהה ביותר אשר מרבית האנשים אינם זוכים לה אבל גם כאן יתכן וקיימות אפשרויות למימושה באמצעות כלב הבית או העבודה.

– מידע וכתבות בנושאי כלבנות
    קורסים ומסלולי לימוד במאי דוג – המרכז הרב תחומי ללימוד אילוף כלבים, כלבנות, ספרות כלבים:

icon5   קורסים במגמת אילוף כלבים icon5   המגמה לכלבנות טיפולית icon5   בית הספר לספרות כלבים icon5   השתלמויות מקצועיות למאלפי כלבים, לימודי המשך