ויגור חתול עם כלב – אוטופיה, או שלא?


חתול וכלב באותו הבית – האם זה אפשרי?

האמת שכן!

אצלנו בבית יש שני כלבים ושני חתולים, וכולם מסתדרים מצוין. חלקם אפילו ממש חברים: קארמה הקאנה קורסו ובקט החתול משחקים ביחד, אריק הלברדור ולוקי החתול השני די מתעלמים מכל החבורה.
אבל יש מקרים רבים בהם הכלבים והחתולים בבית לא מסתדרים, ולרוב זאת תוצאה של טעויות שנעשו בהיכרות בין המינים או בתהליך יצירת הקשר ביניהם.

אז איך עושים את זה נכון – איך גורמים לכלב ולחתול להסתדר? 

1. דבר ראשון צריך להבין את הצרכים השונים של החתול לעומת הכלב, ולדאוג לענות עליהם במלואם.

לחתולים יש צרכים בסיסיים שלא כולנו מכירים, כגון:

סמליל עם רגל כתומה של כלב  הצורך בגישה למקומות גבוהים בבית: דאגו לאפשר לחתול לעלות למקומות שאליהם הכלב לא יגיע: לשולחן האוכל, למדף גבוה בספריה, לראש הארון, לשידה גבוהה בחדר השינה – בתור התחלה! חשוב גם לארגן מקומות ייעודיים לטיפוס שהם רק של החתול: להצמיד מדפים לקיר בצורת מדרגות, או לקנות/לבנות “טירת חתולים” גבוהה שהחתול יכול לישון עליה בבטחה.

רגל שחורה של כלב  הצורך בפרטיות: דאגו שיש לחתול מקום פרטי ושקט לאוכל, שתיה ושירותים (ארגז חול), הרחק ממקום הפעילות והרביצה של הכלב. מדף או שולחן בחדר שקט יאפשרו לחתול לאכול ולשתות בשקט. את ארגז החול אפשר לשים בפינה שקטה בבית: במקלחת, מרפסת אחורית או אפילו בתוך ארון (עם מרווח או פתח שהחתול יוכל להכנס, כמובן).
רק קחו בחשבון שלעתים דווקא ארגז סגור או מיקום פינתי שלו יגרמו לחתול ליותר לחץ ומתח כי הוא לא יוכל לראות את הכלב מתקרב בזמן שימוש בשירותים. לכן, יש חתולים שמעדיפים את הארגז שלהם ללא מכסה, ובמקום יותר פתוח.
איך יודעים? שואלים את החתול… שימו ארגז אחד בכל מיקום כזה ותראו במה הוא משתמש יותר!

סמליל עם רגל כתומה של כלב  הצורך בהעשרה מנטלית (פעילות שמדמה צייד) ובפריקת מרץ. דאגו לשחק עם החתול בצעצועים מתאימים לפחות פעם ביום, בחדר סגור והרחק מהכלב. כלב קור ספניאל עם חתול שחורהפעילות הזאת נחוצה הן כדי לאפשר לחתול לפרוק מרץ, והן כדי שיוכל לפרוק מתח שהצטבר לאורך היום באינטרקאציות שלו מול הכלב בבית.
משחקים מתאימים הם משחקי חכה (מקל ארוך עם חוט וצעצוע או נוצות מחוברים לקצה שלו), שרוכים ארוכים שאתם מזיזים כמו נחש על הרצפה או צעצועי זריקה ומרדף כגון עכברי צעצוע, כדורים קטנים וכדומה.
אם החתול חושש מהכלב או לחוץ מעצם נוכחותו, הוא עלול לשבת כל היום באותו המקום ולפחד לזוז משם, וחוסר הפעילות הזה ממש לא בריא לו!

2. חשוב להבין את התקשורת החתולית: מה החתול מנסה להגיד לכם (או לכלב שלכם)? לעיתים נראה שהחתול רגוע כי הוא לא בורח, אך למעשה הוא דואג מאוד ועומד לשרוט, לנהום או לנשוך.
שפת הגוף של החתולים שונה מאוד מזו של הכלבים, אז הקדישו זמן ללמוד את שפת הגוף שלהם ותוכלו למנוע עימותים מיותרים ובעיות התנהגות רבות! יש ספרים מצויינים בנושא וכמובן, הרבה חומר ביוטיוב.

3. חשוב להבין את התקשורת הכלבית: האם הכלב שלכם מציק לחתול כי הוא רוצה להיות חבר שלו ולשחק איתו? או שהוא מתרגש נורא, או חלילה – רוצה לטרוף אותו? 
שפת הגוף של הכלב וההתנהגות שלו מול החתול יגלו לכם את התשובה, ותוכלו לפעול בהתאם כדי להגיע למטרה. האם אתם מבינים את שפת הגוף של הכלבכנסו לשאלון

4. עשו תהליך מסודר והדרגתי של הרגלה בין החתול והכלב. התהליך צריך להתחיל בהפרדה מוחלטת למשך שבוע לפחות (החתול סגור בחדר כשהכלב חופשי בבית, ולהיפך) בהכנסת חתול בוגר חדש לבית, ולכלול “החלפת ריחות פאסיבית” לפני שמתחילים במפגשים מבוקרים בין הכלב והחתול.
תנו להם לרחרח אחד את השני מתחת לדלת ההפרדה, ושימו במיטה של כל אחד מגבת קטנה, ולאחר שישנו עליה למשך יממה, החליפו בין המגבות.

5. המפגשים המבוקרים צריכים להיות בטיחותיים, לכן החזיקו את הכלב ברצועה ואל תתנו לו להפחיד את החתול או להתקרב אליו יותר ממה שהחתול רוצה. המרחק כאן הוא גורם חשוב: מפגשים ראשונים יכולים להתבצע אפילו כאשר החתול והכלב נמצאים בקצוות שונים של החדר, אם זה מה שהחתול מבקש!
אל תכפו עליהם מגע או קרבה גדולים מדי. תנו להם להחליט (מי שיותר מפחד קובע את המרחק המתאים לו) ותנו להם כמה זמן שצריך, תוך שאתם עוזרים להם (בעזרת חטיפים, למשל) להישאר רגועים.

6. המפגשים גם צריכים להיות נעימים לשני הצדדים, וזאת האחריות שלכם! כלב מרחרח גור חתולים
אל תצעקו על הכלב ואל תענישו אותו, אל תרימו את החתול, ואל תכפו על אף אחד מהם דברים שלא נעימים להם כרגע.
הכי טוב לתת לכלב עצם לעיסה במיטה שלו, ולהאכיל את החתול בקצת שימורים בקערה על השולחן, כך ששניהם נוכחים יחד בחדר אך לא מרוכזים רק אחד בשני.
בהמשך תוכלו לתת לכלב חטיפים וללמד אותו לשכב ברוגע כאשר הוא רואה את החתול מתקרב אליו, וכך למנוע מראש מרדפים או התנהגות מפחידה אחרת מצד הכלב אל החתול.
בשאר הזמן – דאגו לאפשר להם להיות בחלקים שונים של הבית כדי שלא יהיו לחוצים כל הזמן (אפשר ורצוי להמשיך לסגור את החתול בחדר משלו כל זמן שיש צורך בכך, ולתת לו לטייל בבית בערב, כאשר הכלב סגור בחדר השינה).

7. אם משהו לא עובד – אם אתם רואים החמרה או התדרדרות ביחסים ביניהם במקום שיפור ויותר רוגע –פנו מיד לאיש מקצוע *שמבין בחתולים* (לא מספיק שהוא מאלף כלבים) כדי שיעזור לכם.
אין הזדמנות שניה לעשות רושם ראשוני לכן חשוב לעשות את התהליך בצורה נכונה מההתחלה.
יש יועצות חתולים רבות היום, רובן גם מאמנות כלבים, אז פנו אליהן להתייעצות.

בהצלחה, וספרו לנו איך זה אצלכם! האם הכלבים והחתולים אצלכם מסתדרים? חברים?

מאת: נעה שפלר, מאלפת כלבי שירות



  – חזרה למאמרים וכתבות
קורסים ומסלולי לימוד במאי דוג – המרכז הרב תחומי ללימוד אילוף כלבים, כלבנות, ספרות כלבים:

icon5   קורסים במגמת אילוף כלבים icon5   המגמה לכלבנות טיפולית icon5   בית הספר לספרות כלבים icon5   השתלמויות מקצועיות למאלפי כלבים