האם כלבים מצילים את האנושות?

האם יהיה מוגזם לומר שכלבים מצילים את האנושות פעם אחר פעם?
האם פעם שאלתם את עצמכם מדוע הכלב זכה בכינוי “חברו הטוב ביותר של האדם”?
למה אנחנו נותנים לו יחס כמו של בן משפחה? ולמה המבט שלו תמיד חודר אלינו לנבכי הנשמה ומעביר בנו תחושת אהבה וחמלה?


הסיפור של בני אדם וכלבים התחיל לפני 15,000 שנה, כאשר האדם הפך מנווד ליושב קבע. תהליך השבטיות הולך ומתרחב, המתיישבים בישובי הקבע מהווים ציידי קבע ראשונים, אך בשונה מבעבר, בני האדם שגרים ביישובי הקבע זקוקים לסדר ארגוני חדש. דוגמה לצורך חדש כזה היא הצורך במערכת לסילוק פסולת, כאשר בעקבות זיהומים מתחוללות מחלות שגורמות לתמותה רבה.
כאשר האדם מבין כי שאריות המזון הנרקבות גורמות לזיהום ומחלות, הוא מרחיק את השאריות מהיישוב (חירייה של פעם).
הזאבים החיים בסביבה מזהים מהר מאוד את ה”טרף הקל” ושפע המזון הזמין שנוצר משאריות הפסולת, וכך נוצרת מערכת סילוק הפסולת הראשונה שבה הזאב בוחר להתקרב לאדם כדי להנות משאריות המזון הזמינות וכך נוצרת המערכת האקולוגית הראשונה בהיסטוריה.
מערכת יחסים זו שבין בני האדם לזאבים מבוססת על אינטרסים הדדיים ומתרחבת כאשר הזאבים מתיישבים בקרבת אתרי הפסולת. היות והזאבים הם בעלי חיים טריטוריאליים וקנאים מאוד ביחס לפולשים לשטח שאותו הם סימנו לעצמם, זרים (בני אדם כלבנות טיפולית מול עבודה עם בעלי חיים עבודה טיפולית מספקת ומאתגרתמשבט אחר), אשר מנסים לפלוש לאזור הטירטוריאלי מזוהים מרחוק בעזרת חוש הריח והשמיעה המפותחים של הזאב.
יללת הזאבים שנועדה להזהיר את הלהקה נשמעת גם על ידי יושבי המחנה האנושיים, וכך נוצרה כנראה מערכת האזעקה הראשונה בהיסטוריה, שהיא למעשה מערכת אבטחה קדמונית המבוססת על היכולות הטבעיות של בעלי החיים.
הזאבים, שהפכו עם הזמן לכלבים, עזרו לאדם לספק שני הצרכים קיומיים ראשונים, מניעת מחלות ושמירה על ביטחון פיזי (שתי הרמות הראשונות על פי פירמידת הצרכים של אהרהם מאסלו).
לכלב חושי שמיעה וריח מפותחים בהרבה מאשר של בני האדם, והאדם הקדמון מבין מהר מאוד שאפשר לשתף פעולה ולנצל חושים אלו לתועלתו ומטפח את כלבי הציד בעלי יכולות מעקב אחרי בעלי חיים.
פה נשאלת השאלה, האם האדם הוא זה שמנצל את משאבי הטבע או ששני הצדדים נהנים באופן הדדי? בתקופת המהפכה התעשייתית (סוף מאה 18 – תחילת מאה 19) קיים מעבר של אוכלוסיות מאזורי הכפר לערים הגדולות, יחד איתם עוברים גם כלבים שמצליחים להסתגל לחיים בסביבה עירונית רועשת ופחות טבעית עבורם.
תוך כדי המעבר, הכלבים משנים אט-אט את התנהגותם מהתנהגות הישרדותית לטובת מערכת חברתית.
 הכלב לומד להכיר את המסגרת החברתית האנושית, הוא מסתגל לקצב החיים, לסביבה, לרעש, לשעות קבועות של טיול עם הבעלים ובמהרה מפתח יכולות סוציאליות על חשבון יכולות הציד, הכח הפיזי ותכונות אופי שהיו נחוצות לצורך הישרדות בטבע.

האם גם בתקופה המודרנית הכלב מציל את האנושות?
הימים הם ימים בהם רבים מהילדים והנוער משועבדים למסכי האינטרנט, למשחקי המחשב, לטלפון הנייד, שקועים בשלל אפליקציות ורשתות חברתיות. אך בתוך המסכים הם עלולים לפסוח על נושאים חשובים כגון תקשורת ישירה, שפת גוף והבעה, העדר שיפוטיות, קבלה מהסביבה, שייכות, רגישות, ועוד. האם הדור הבא יגדל ללא יכולת לרכוש חברים אמיתיים, ללא יכולת הבעה עצמית, נכים מבחינה רגשית? בעולם זה, ילדים שגדלים עם כלב בבית מתנסים עם “מטפל פרוותי” צמוד, יכולים ללטף אותו, לשחק ולתקשר, לקבל מנות יומיות של אמפתיה ולחוות אהבה ללא תנאים.

אנו מזמינים אתכם להיכנס לעולם הטיפולי בעזרת כלבים, עולם הכלבנות הטיפולית, עבודה עם בעלי חיים.
בין אם אתם עובדים כמטפלים בבני אדם, עובדים סוציאליים, מורים, פסיכולוגים או רק אוהבים כלבים, בואו לקבל כלים שיעצימו את חווית ההצלחה בטיפול שבין אדם לחברו.


  – חזרה למאמרים וכתבות
קורסים ומסלולי לימוד במאי דוג – המרכז הרב תחומי ללימוד אילוף כלבים, כלבנות טיפולית:
icon5   קורסים במגמת אילוף כלבים icon5   המגמה למדריכי כלבנות טיפולית