רגל כתומה של כלב  כלבנות טיפולית עבודה עם כלבים ונוער בסיכון

סיפורה האישי של מירי בן עזרא – מטפלת בעזרת כלבים ומדריכת כלבנות טיפולית

 

לדבר על מה שמכאיב לנו ומה שסוער בתוכנו זה דבר שקשה לכולנו. יש בזה משהו מאיים, בחשיפה העצמית הזו. לילדים ולנוער הנמצאים בסיכון זה קשה אפילו שבעתיים.

במשך ארבע שנים עבדתי בהוסטל לנוער בסיכון הממוקם בתל אביב. הגעתי לשם עם כלבי האהוב, פנדה, סלוקי מעורב עם האסקי. כלב עדין וטוב לב, רך ומזמין. לחלק מהנערים בהוסטל היה קשה להיפתח בשיחות שהיו להם עם גורמים טיפוליים כגון עובדים סוציאלים או פסיכולוגים. הידיעה שבפגישות האלו, המוקד הוא הם עצמם והם צריכים לדבר בהן על בעיותיהם, שיתקה אותם. כל ההגנות הורמו והם התבצרו מאחוריהן.
לנערים אלו שהתקשו להיפתח רגשית, היה קל יותר להגיע אל פגישה שמעורב בה כלב.
המוקד בפגישות אלו היה הכלב- העבודה איתו, הטיפול בו, הטיולים יחדיו ברחוב. משהו בהעברת המוקד הזו אל מישהו אחר, היתה מרגיעה אותם, הופכת אותם ליותר נינוחים ושלווים. “הרי לא עוסקים בי בפגישה”. הם היו מגיעים לפגישות בשמחה רבה ומצפים לראות את הכלב.

השתלמות מטפלים לטיפול בעזרת כלביםהמרחק הזה מהמציאות הכואבת שלהם, נתן להם ביטחון להיפתח לאט לאט.
לעיתים קרובות, הם השליכו רגשות ומחשבות שלהם על הכלב וכך גם לא הרגישו מאויימים בגלל חשיפה עצמית. בזכות הקשר שהם יצרו עם הכלב, הם גם פיתחו קשר של קירבה ואמון איתי. בנוסף לעבודה עם פנדה, לקחתי אותם פעם בשבועיים לצער בעלי חיים תל אביב ושם התנדבנו עם הכלבים בכלביה ואילפנו אותם.
מעבר להזדהות העמוקה שנוצרה ביניהם לבין הכלבים הנטושים, העבודה עם הכלבים שיפרה את ביטחונם העצמי, העניקה להם תחושת שליחות שהם עושים מעשה טוב ועוזרים לכלבים למצוא בית, גרמה להם להבנה עמוקה יותר לגבי צרכיהם של הכלבים וכתוצאה מכך לפיתוח סבלנות ואמפתיה כלפיהם.
לכלבים יש דרך ייחודית משלהם לעקוף את כל ההגנות והחומות הבצורות ולהגיע ישירות ללב של הנערים הללו וזה מה שהופך אותם לכלי טיפולי מדהים.

למידע נוסף על קורס מדריכי כלבנות טיפולית“, לימודי תרפיה בבעלי חיים
   

– חזרה למאמרים וכתבות
  • למצולמים אין קשר לכתבה, לאילוסטרציה בלבד


מהו קורס כלבנות טיפולית
מידע על לימודי טיפול בעזרת כלבים
כלבנות טיפולית שכר לימוד והרשמה לקורס