הסיפור של נחמה וקש, כלבות טיפוליות


“באתי לכאן ללקק את הפצעים” אמר לי ג. (בן 16) לקראת שחרורו –
לא האמנתי כי משפט זה יהפוך לכל כך מוחשי בזכות נחמה וקש

שני כלבים שעוזרים במחלקה בטיפול בעזרת כלביםנחמה וקש הינן כלבות טיפוליות איתן אני עובדת במחלקת נוער סגורה בבי”ח גהה. הן חלק בלתי נפרד מהמיליה הטיפולי ומשתתפות בישיבות הצוות ושותפות אמיתיות במרקם הטיפולי.
נחמה וקש משמעותיות ביותר לנוף המחלקתי.
הן מגיעות מידי בוקר למחלקה ויחד עם צוות האחים והאחיות מעירות את הנערים. נוכחותן במחלקה מעוררת שמחת חיים בקרב המטופלים והצוות, והופכת את שיגרת הבוקר “לקלילה” יותר. הן יוצרות מצבים מיוחדים ולעתים אף מלאי הומור, ובכך מעניקות חוויה ביתית נעימה ונוחה. דבר זה מסייע לשיפור היחסים בין המטופלים לבין עצמם ובינם לבין אנשי הצוות.
שגרת הבוקר כוללת לקיחת דם ממטופלים וחלוקת תרופות, ובנוכחות צמד הכלבות סביבת הטיפול פחות מאיימת ומעדנת את החוויה הטיפולית במרחב כולו.
כשהזנב מתכשכש כל עמדה מרוחקת מתרככת מה שהופך את תחילת היום לנעים יותר. כאשר המטופלים מתרשמים מהיחס החיובי והדאגה שלי לנחמה וקש הם “מסיקים” מכך שאני אדם טוב, ובנוסף כאשר הם מקבלים את נחמה וקש, בעקיפין יקבלו גם אותי.
המטופלים בוחנים אותי ביכולתי לדאוג ולטפל בכלבות, ומכאן הם משליכים על היכולות שלי לדאוג ולטפל גם בהם. ברגעים אלה נולד ומתחיל הקשר הטיפולי והאמון שלהם בי.
כשמטופלים מתקשים ומסרבים לשתף פעולה עם ההליך הטיפולי, לא פעם נכנסות לתמונה נחמה וקש. הן נקראות למפגשים ראשוניים ועוזרות להליך קבלת המטופל במחלקה. המפגש אינו בהכרח מילולי, מה שמאפשר קשר פחות חודרני ובעל מרחק רגשי בטוח בעיני המטופל. כמו כן, המגע וליטוף הכלבות מאפשר הרפיה ויכול להסית את תשומת ליבו של המטופל מעצמו ומכאבו, ולהניח את הקושי לרגע בצד. הכלבות שלצדי מעודדות רגש גלוי ומהוות השראה ומנוף לשיחה על געגועים, קשיים, פחדים ותקוות.
הן מאפשרות לי להיות חוליה מקשרת לחיים מחוץ לאשפוז.
החיים במחלקה הסגורה מורכבים מאד וכל יום הינו חוויה מסוג אחר. אני עדה לתהליכים קשים ומורכבים העוברים על המטופלים בדרך לשיקום.
מידי בוקר אני מודה לשותפות שלי על ארבע על היכולת שלהן להעניק מגע, ליטוף, שמחה ואהבה ללא תנאי. אומרת כל יום מחדש לנחמה וקש: “אתן התרופה היחידה בעולם שאי אפשר לקבל ממנה overdo(g)se”.


טובי סופרי\ישׁ לָהֶם כֶּלֶב
יֵשׁ לָהֶם כֶּלֶב וְהֵם אוֹהֲבִים אוֹתוֹ.
וְהֵם מְדַבְּרִים אִתּוֹ עַל אָמָּנוּת
וְעַל שִׁירָה וְעַל מוּסִיקָה.
והֵם תָּמִיד בַּדָּבָר הַבָּא,
(וּלְעוֹלָם לֹא בָּזֶה).
וְהֵם שַׂחִים לַכֶּלֶב עַל מַכְאוֹבָם וְעַל עָקָתָם.
והַכֶּלֶב חַף וְחָכָם, וְהוּא מַכִּיר אֶת שְׁתִיקָתָם.
וְהוּא יוֹדֵעַ שֶׁרָק הוּא לְבַדּוֹ
יֶאֱסֹף אוֹתָם.


בקורס כלבנות טיפולית אנחנו מרחיבים על הדרכים הרבות בהן אפשר להיעזר בכלבים כדי לעזור לאנשים עם בעיות וקשיים שונים.


הכותבת – אביטל צימט מטפלת באמצעות בעלי חיים בבית החולים גהה, מדריכת כלבנות טיפולית-מאי דוג קולג’ 


כנסו לקישור לקרוא עוד על “קורס כלבנות טיפולית“, טיפול עם כלבים
 
– מאמרים וכתבות נוספות
אפשר להתחיל ללמוד בחיפה, תל אביב, באר שבע – קורס כלבנות טיפולית
 קורסי טיפול באמצעות כלבים
כלבנות טיפולית שכר לימוד,
מועד תחילת לימודים, קביעת ייעוץ ורישום