כלב ומטפל כלבני מחזיקים יד
מי אני, מה אני, – מהרהורי הלב של מטפלת בעזרת כלבים


הגדרת משמעות המקצוע “כלבנות טיפולית”

דמותנו כמסייעים טיפוליים מתעצבת עם הזמן והניסיון, כמו כן הזהות המקצועית מושתתת על האני מאמין והסגנון האישי של כל אחד ואחת מאתנו.

בכל מפגש טיפולי נפגש עם סגנונות עבודה שונים, ולכל מטפל ישנו גוון צבע משלו. כלומר, אין נוסחה מדויקת כיצד עלינו לנהוג מול המטופל הייחודי בסטינג הטיפולי.
בנוסף, חשוב שנביא את עצמנו באופן טבעי ולא ננסה לחפש אחר אידיאל טיפולי או דמות טיפולית נערצת. כמובן שניתן לאמץ גישה, או דרך טיפולית אשר מחוברת לבסיס האמונה שלנו באופן אוטנטי ואמיתי. יחד עם זאת, עלינו להיעזר בסקרנותנו הטבעית על מנת להתעמק בלמידה, המאפשרת הרחבת אופקים במגוון תחומים.

הרבה סטודנטים שואלים אותי כיצד מתנהלים בסיטואציות מורכבות, מה נכון להגיד וכיצד נכון להגיב. איני סבורה שיש תשובה ברורה אשר אמורה לתת מענה מדויק לכך. שהרי, לא קיימות תבניות או הוראות הפעלה, למעט האתיקה המקצועית שאינה משתמעת לשתי פנים. עלינו לחוות את הכאן ועכשיו מול המטופל, ולנסות להתנהל מול הסיטואציה בזמן אמת.
לדוגמא, כאשר יש לנו שני מטופלים שהגיעו עם אותה אבחנה אך מבנה האישיות שלהם שונה, התגובה שלנו תהיה מותאמת לאדם עצמו ולאו דווקא לבעיה שאיתה הגיע. סיוע טיפולי יעיל ומיטבי יתאים את עצמו לצרכיו השונים והמשתנים של המטופל, מכיוון שאין קו טיפולי יחיד וקבוע עבור כולם.

בעבורי כמסייעת טיפולית, חשוב לי לתת ולהעניק חוויה בעלת משמעות המאפשרת ערך למסע הטיפולי.

הקו המנחה אותי הינו יצירת קשר ראשוני מיטיב:

להתבונן, להקשיב, להיות נוכח במפגש הטיפולי, להתאים את רמת השיח, להתעניין בתחביבים, ולמצוא נושאים משותפים כגון מוסיקה, ספורט ואקטואליה. זאת, על מנת להזכיר למטופל את היותו אדם בעל רבדים רבים ומגוונים.
אמנע מלגעת בשאלות חודרניות ואהיה ערה למרחב האישי שהמטופל זקוק לו, ובנוסף נזכור כי לשתיקה במפגש הטיפולי יש ערך חשוב ואל לנו להיבהל מכך. לשתיקה מסרים שונים, ועם הזמן נלמד אותה ונגיב בהתאם למשמעויות הצפונות בה. עלינו להיות זהירים וצנועים בהצבת המטרות הטיפוליות שלנו, שתהיינה מותאמות באופן ריאלי, ולא תלויות במשאלות או בשאיפות הקשורות למאווים שלנו. ננסה לראות ולשים לב לצעדים קטנים ומשמעותיים אצל המטופלים שלנו, וניתן לכל צעד מקום במודעות שלנו ושלהם.

נזכור כי לעיתים למטרה הטיפולית הראשונית שהצבנו לעצמנו יש דינמיקה משלה, ולעתים נוכל להיווכח בה רק במהלך המפגשים הבאים.
בכל מפגש טיפולי אתן משמעות רבה ליצירת הקשר ולבניית האמון ביני לבין המטופל, וזוהי עבורי המטרה הנעלה ביותר.


* כותבת המאמר – אביטל צימט, מטפלת באמצעות כלבים ומדריכה לכלבנות טיפולית במאי דוג קולג’





  – חזרה למאמרים וכתבות


קורסים ומסלולי לימוד במאי דוג – המרכז הרב תחומי ללימוד אילוף כלבים, כלבנות, ספרות כלבים:

icon5   תחום אילוף כלבים icon5   כלבנות טיפולית icon5   ספרות כלבים icon5   השתלמויות מקצועיות למאלפי כלבים